Salah Hantar Email

2:57 PM Mat Sekuriti 0 Comments

Email merupakan salah satu pengantara yang penting dalam sesebuah organisasi. Kadang kadang setiap orang terpaksa membaca dan membalas email yang banyak setiap hari. Letih bukan situasi begini. Mungkin ada di antara pembaca pernah tersalah hantar email. Mesti pembaca sekalian berasa sangat tertekan dengan situasi ini. Email yang penting tapi kita tersalah hantar. Bak kata orang tua tua, terlajak perahu boleh undur, terlajak (kata)email buruk padahnya. :)

Disini Mat akan kongsikan, bagaimana untuk kita edit email yang telah dihantar. Kita bukan sahaja dapat edit semula email yang telah dihantar, Kita juga dapat delete email tersebut. Oleh itu kita dapat menghantar email yang baru kepada penerima email tersebut. Penerima masih dapat melihat email tersebut masuk, cuma mereka tidak dapat melihat apakah isi kandungan di dalam email tersebut. Menarik bukan? kita semua adalah manusia yang tidak mungkin sempurna dalam apa jua keadaan, walaupun dalam keadaan yang berjaga jaga, kita masih tidak dapat elakkan suratan dan takdir yang bakal berlaku. ceewahhh... bersastera pulak Mat petang petang yang dingin ini.



Perisian yang akan Mat kongsikan ini adalah unSend.it. Rakan pembaca boleh register dan follow cara cara untuk setup didalam email pembaca sekalian. Akan tetapi, servis yang percuma ini terdapat beberapa kekurangannya seperti kita hanya dapat menghantar sebanyak 50 email sahaja sehari, terdapat iklan di dalam email yang kita hantar dan terdapat send via sendgrid.net. Untuk menghapuskan segala iklan dan segala free features ini, rakan pembaca boleh melanggan servis ini dengan kadar serendah $5 sebulan untuk mendapat features ini;

Upgrade today to get the best out of unSend.it. The subscription only costs $5 / month. That is less than two tall lattes in Starbucks. 
Key benefits:
  • Unlimited emails / day (our free members can only send 50 / day)
  • No unSend.it branding or third-party ads in emails
  • Priority support

Dalam sekuriti, perkara seperti ini adalah amat berbahaya sebenarnya. Ia di namakan non-repudiation. Non repudiation ini adalah seseorang tidak boleh mengatakan tidak kepada tindakan yang telah beliau lakukan. Akan tetapi dalam hal ini, penghantar email boleh mengatakan tidak kepada email yang beliau hantar kepada penerima. Dengan ini maka terbatallah elemen sekuriti di dalam email tersebut. Seseorang boleh memutar belit kata katanya di dalam email apabila si pembaca telah reply email kepada si penghantar email ini. Mat sekadar berkongsi ilmu untuk digunakan kepada jalan kebaikan, terpulang kepada pembaca sekalian untuk menggunakan ilmu yang dikongsi ini kepada jalan yang lurus atau bengkang bengkok. :)


0 comments :